Σχέδιο απόσυρσης παλαιών οχημάτων

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Έθνους» στόχος είναι η αντιμετώπιση ενός σημαντικού προβλήματος των οδικών µμεταφορών στην Ελλάδα που σχετίζεται µε τον µέσο όρο ηλικίας των οχημάτων, ο οποίος στα σημερινά επίπεδα κατατάσσει τη χώρα µας ψηλά στη λίστα µε τους πιο γερασμένους στόλους στην Ευρώπη.
Η δέσμη µμέτρων, που έρχεται λίγο καιρό µετά τις προτάσεις κινήτρων για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, περιλαμβάνει προτάσεις οι οποίες κατηγοριοποιούνται στις εξής τρεις βασικές κατηγορίες µε χρονοδιάγραµµα το 2027 και το 2037:
Περιορισµοί στην ηλικία εισαγομένων οχημάτων παντός τύπου, καθώς επί του παρόντος δεν υπάρχει όριο στην ηλικία των οχηµάτων που εισάγονται στη χώρα.
Υπάρχει µόνο πρόβλεψη μέγιστης ηλικίας 15 ετών για εισαγόμενα μεταχειρισμένα λεωφορεία.
Έτσι, προτείνεται να συμφωνηθεί ένα προοδευτικό χρονοδιάγραμμαµµα περιορισμού της ηλικίας για τα εισαγόµενα οχήµατα ανά τύπο τόσο για το 2027 όσο και για το 2037.
Σύστημα bonus malus µέσω φόρων και κινήτρων ανά ζεύγη, δηλαδή µμεταξύ παλαιών και νέων οχηµάτων και ρυπογόνων και «καθαρών» οχηµάτων παντός τύπου.
Και αυτό γιατί, όπως επισημαίνεται, υπάρχει έλλειψη διαφοροποιημένων κινήτρων για τις δύο αυτές κατηγορίες.
Στο πλαίσιο αυτό, οι µελετητές συνιστούν τον προσδιορισµό ενός προοδευτικού προγράµµατος κινήτρων/εκπτώσεων/φόρων/τελωνειακών δασµών ανά τύπο οχήµατος, τύπο καυσίµου και ηλικία και για τους δύο ορίζοντες (2027 και 2037).
Καθιέρωση κλίµακας µέγιστων ορίων ηλικίας ή/ και επιπέδου εκποµπών για όλα τα οδικά οχήµατα.
Σήµερα δεν υπάρχει όριο στην ηλικία των οχηµάτων που κυκλοφορούν στη χώρα µε την εξαίρεση των λεωφορείων, για τα οποία έχει καθοριστεί µέγιστο όριο τα 27 χρόνια.
Η πρόταση εστιάζει στον καθορισµό µερικής ή ολικής απαγόρευσης ανάλογα µε την ηλικία ή/και το επίπεδο εκποµπών των οχηµάτων, καθώς και στον ορισµό ενός προοδευτικού χρονοδιαγράµµατος περιορισµού της ηλικίας ανά τύπο οχήµατος.
Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ενωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) για το 2018, ο µέσος όρος ηλικίας των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα έφτανε τα 15 χρόνια, όταν ο ευρωπαϊκός µέσος όρος βρισκόταν στα 10,5.
Αντίστοιχα, ο µέσος όρος ηλικίας των φορτηγών ως 3,5 τόνους ήταν 18,3 έτη και των βαρέων οχημάτων άνω των 3,5 τόνων τα 20,9 χρόνια.
Ανανέωση του στόλου
Ως προς τα επαγγελματικά οχήματα, στο Σχέδιο επισημαίνεται πως «υπάρχει επείγουσα ανάγκη να επιτευχθεί η ανανέωση του (εσωτερικού) στόλου επαγγελµατικών οχηµάτων.
»Ταυτόχρονα, οικολογικοί και οικονομικοί λόγοι απαιτούν ανανέωση του στόλου οχηµάτων ιδιωτικής χρήσης».
Στην κατεύθυνση αυτή τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονοµίας έχουν ήδη εντάξει στις προσκλήσεις του Επιχειρησιακού Προγράµµατος ΕΠΑνΕΚ – ΕΣΠΑ 2014-2020 τη συγχρηματοδότηση της µμετατροπής του κινητήρα των επαγγελµατικών οχηµάτων, σε κινητήρα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Συγκεκριµένα, προβλέπονται η προμήθεια αυτοκινούμενων οχημάτων αμιγώς επαγγελματικής χρήσης για την κάλυψη των αναγκών της επιχείρησης και η µετατροπή κινητήρα επαγγελματικού ή µεικτής χρήσης πετρελαιοκίνητου/ βενζινοκίνητου οχήµατος σε κινητήρα διπλού καυσίμου πετρελαίου/βενζίνης – φυσικού αερίου.
Η συγχρηματοδότηση για µμετατροπή του κινητήρα µμπορεί να φθάσει σε ποσοστό 65% και έως 12.000 ευρώ, ανάλογα µε τα κριτήρια επιλεξιµότητας.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου