25 Απρ 2016

Τα υιοθετημένα παιδιά έχουν υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης

Τα υιοθετημένα παιδιά τείνουν να έχουν υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης σε σχέση με τους συνομηλίκους τους που έχουν μεγαλώσει με την βιολογική τους οικογένεια, υποστηρίζει αμερικανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο PNAS.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια, με επικεφαλής τον καθηγητή Κλινικής Ψυχολογίας Έρικ Τουρκχάιμερ, ανέλυσαν στοιχεία για δύο μεγάλες ομάδες ανδρών.
Όλοι είχαν υποβληθεί σε τεστ νοημοσύνης σε ηλικία 18 - 20 ετών, στο πλαίσιο της κατάταξής τους στο στρατό.
Ο μέσος δείκτης νοημοσύνης στα τεστ νοημοσύνης είναι 100. Όπως διαπιστώθηκε, οι υιοθετημένοι εμφάνισαν μέση επίδοση σχεδόν 97, έναντι μέσου IQ 92 όσων είχαν ανατραφεί από τους βιολογικούς γονείς τους.
Οι επιστήμονες καταλήγουν λοιπόν στο συμπέρασμα ότι η υιοθεσία απονέμει μια αύξηση κατά τέσσερις έως πέντε μονάδες στον δείκτη νοημοσύνης.
Η βελτίωση αυτή δεν θεωρείται αμελητέα καθώς αντιστοιχεί σε αύξηση κατά 10% περίπου στις νοητικές ικανότητες σε σχέση με τον υπόλοιπο πληθυσμό.
Οι ερευνητές εξηγούν ότι, το πλεονέκτημα αυτό φαίνεται να αποδίδεται στο ανώτερο μορφωτικό και κοινωνικοοικονομικό επίπεδο των θετών γονιών, κάτι που στη συνέχεια έχει θετική αντανάκλαση και στο παιδί.
Εξάλλου, έρευνα του καθηγητή του Πανεπιστημίου του Λέϊντεν, Μαρίνους βαν Ίλζεντορν, έδειξε ότι τα παιδιά που προέρχονται από ορφανοτροφεία, μπορούν -μετά την υιοθεσία τους από μορφωμένους γονείς- να βελτιώσουν θεαματικά τον δείκτη νοημοσύνης τους, κατά 15 μονάδες ή και περισσότερο, σε σχέση με τα παιδιά που παραμένουν στο ορφανοτροφείο.
Σύμφωνα με τις δύο μελέτες οι γονείς που προχωρούν σε υιοθεσία, έχουν 30% υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο σε σχέση με τους βιολογικούς γονείς.
Κάθε πρόσθετη μονάδα μόρφωσης των θετών γονιών μεταφράζεται σε 1,7 έως 1,9 μονάδες υψηλότερη νοημοσύνη για το υιοθετημένο παιδί.
Ο Δρ Έρικ Τουρκχάιμερ εξηγει ότι, «στις σπάνιες περιπτώσεις που ένα παιδί υιοθετήθηκε από οικογένεια με χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, παρατηρήθηκε το ασυνήθιστο φαινόμενο ο δείκτης νοημοσύνης του μετά από μερικά χρόνια να είναι χαμηλότερος».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ο αμερικανός ψυχολόγος είχε προκαλέσει αίσθηση το 2003, με μια πρωτοποριακή έρευνα, η οποία έδειχνε ότι ναι μεν υπάρχει επίδραση των γονιδίων στο δείκτη νοημοσύνης, αλλά εξαρτάται και από την κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας στην οποία μεγαλώνει ένα παιδί.
Αυτή η αλληλεπίδραση μεταξύ γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων επιβεβαιώνεται και από τη νέα μελέτη του για τα υιοθετημένα παιδιά.
«Όσο πιο μορφωμένοι είναι οι γονείς που έκαναν την υιοθεσία, τόσο μεγαλύτερο είναι το πλεονέκτημα για το παιδί.
Ακόμη κι αν υπάρχουν γενετικές διαφορές μεταξύ των ανθρώπων, η βελτίωση του περιβάλλοντος βοηθά τη νοητική ικανότητα του παιδιού», καταλήγει ο καθηγητή του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, ένα μορφωμένο ζευγάρι που υιοθετεί ένα παιδί, του δίνει ένα πολύ πιο υποστηρικτικό περιβάλλον, με περισσότερες συζητήσεις, βιβλία, επισκέψεις σε μουσεία, βοήθεια στο σχολείο και γενικότερα με περισσότερες ευκαιρίες και κίνητρα για μάθηση.
Επίσης, οι συνήθως αυξημένες φιλοδοξίες των μορφωμένων γονιών για τα παιδιά τους, ωθούν ένα υιοθετημένο παιδί να ανταποκριθεί σε αυτές τις προσδοκίες.
Προσοχή  όμως, το παιδί δεν πρέπει να νοιώσει καταπίεση υπό το βάρος της επιτυχίας και της μόρφωσης γιατί τότε θα υπάρξουν αντίθετα αποτελέσματα.


ΑΠΕ-ΜΠΕ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Copyright © All rights reserved - Επιτρέπεται αναδημοσίευση μόνο αν αναφέρεται το Dialefsis